Stora journalistpriset

Jag har skrivit i en tidningen en gång...... Bara för att jag är så ödmjuk så ska jag nu låt er ta del av mästerverket!!

******

Fröken Smillas känsla för agility





Jag heter Smilla , eller om man ska vara riktigt petig så heter jag Gulmårans Beata , men det är det ingen som säger. Inte ens när de mot förmodan blir arga på mig!!


Jag har nu i lite drygt ett års tid tränat min matte i agility , och det ska ni veta det har inte varit det lättaste! (Ibland tror jag faktiskt att hon är lite trög på riktigt)


Men nu i Februari så var det äntligen dags för henne att göra debut på agilitybanan officiellt. Jag måste säga att hon faktiskt försökte förbereda sig massor. Hon var på en "inför tävlingskurs" där fick de lära sig vad det tex betydde då domaren viftade med händerna i luften. Vem har tid att titta på sånt?


Jag tränade också lite innan , man måste ju se till så man har koll på läget och har rätt svansföring.


På Torsdagen innan helgens tävling hade vi vårt sista genrep. Då visade jag matten hur man skulle springa över A-hindret , jag visade henne flera gånger men hon verkade inte så intresserad faktiskt. Hon ville hellre att jag skulle följa med henne runt på en annan bana . Snäll som jag är så gjorde jag det eftersom hon verkade lite osäker och inte riktigt visste hur man skulle göra.


Jag kände att matten behövde muntras upp lite så jag tänkte lite pajaskonster har ju ingen dött av , så jag låssades att jag hade glömt både hur ett långhopp och tunnel funkade. Det var nu min matte började mumla osammanhängande och se lite ansträngd ut. Jag försökte visa henne igen hur roligt A-hindret var , jag försökte flera gånger men matte såg ut som hon skulle börja gråta samtidigt som hon pratade något om att skaffa en mjukishund med skumgummi i.


På Lördagen så vaknade vi upp i en liten stuga i Haparanda , det var massor med folk och hundar där. Matten och jag hade det riktigt lyxigt då vi hade en hel dubbelsäng för oss själva.


Min matte var lite konstig på morgonen , vit som ett lakan i ansiktet och drack knappt något kaffe alls. Vi åkte iväg till ett ridhus där det kryllade av hundar  , mattor och hussar. Matte klappade på mig hela tiden och sa att det vore bra om jag kunde sjunka ihop lite. Vi gick fram till en farbror som hade en sån där lite obehagliga sticka i handen , en sån som man mäter med. Men jag vet att de inte är farliga så jag sträckte lite på mig och kikade över mattes axel för att se vad alla andra hundar pysslade med. Efter massor av trixande och tryckande på mig så sa farbrorn "Sorry sorry sorry". Jag kan Engelska , men jag vet faktiskt inte varför han var lessen. Matten muttrade något om att jag skulle sjunkit ihop så jag blev medium , men jag är faktiskt en stor tjej... Det säger husse!


Efter att ha väntat , väntat och väntat så fick jag äntligen ta med mig matten in på banan

Äntligen så skulle jag få se om all min träning gett resultat , och jag måste säga att första loppet klarade matten galant hon var så duktig så duktig. Kanske att hon måste lära sig springa lite snabbare , jag fick ju faktiskt nästan vänta på henne ett par gånger så hon kom ikapp och inte sprang fel!


När vi kom i mål så var matten jätte glad och andfådd , men jag hörde nog att hon sa att jag var bäst i hela världen! Synd att jag inte kunde säga "detsamma", men hon gjorde nog så gott hon kunde gamla matten. Och att sluta på en 12:de plats av 50 startande är ju inte så illa när man måste släpa runt på en gammal stelbent matte!


Vi var med i 3 lopp till resten av helgen ,men då vet jag faktiskt inte vart mattens hjärnceller tagit vägen hon måste ha tappat dem. I ett lopp så glömde hon säga att jag skulle hoppa genom däcket , tillslut gjorde jag det av mig själv för att hon skulle fatta , sen blev jag less och visade henne att de hade ett jätte fint A-hinder i Haparanda. Men inte 17 ville hon komma upp och göra mig sällskap.


På Söndagen så glömde hon säga att jag skulle hoppa genom däcket igen , hon måste ha tro att jag var tankeläsare eller nått.


Tillslut var det dags för vårt sista lopp. Jag var verkligen på G , det vore ju toppen om man lyckades lotsa runt den där sega bromsklossen utan några större fel.


Men hon ställde ju till det redan från början , sa att jag skulle gå in i tunneln från fel håll. Som tur är så ångrade jag mig och sprang in i rätt ingång , annars hade domaren gjort en sånt där kors med armarna och då betyder det att matten gjort bort sig totalt.


Matten hängde med bra , jag funderade nästan på om hon tjuvtränat på natten. Men naturligtvis så klantade hon till det sen.


Jag hade precis hoppat långhoppet , då matten rusade iväg mot slalomet!! Men hallå!!  Vad tänkte hon med?

Jag såg ju A-hindret , naturligtvis så var det det vi skulle ta. Men jag förstår inte varför det ställt det utanför banan bakom en massa plastband , men jag kan hoppa över plastband också.


Jag stod där högst upp på A-hindret och nynnad lite på "Eye of the tiger"och kände mig lite som Rocky när han sprungit upp för trappan i filmen. Jag tror det var då matten flippade ut. Hon stod på andra sidan plastbandet och tittade på mig , sen gjorde stollan vågen!!! Då ska man väl iaf vara mer än en?! Sen ropade hon att jag var bäst i hela världen igen . Tänk , det visste jag ju redan! Men det är ju alltid trevligt att få höra det! Men jag tycker hon kunde struntat i att ropa att jag var en pajas!


Sen fikade vi och åt massor av våfflor , bullar , bananer och annat smarrigt. Det var kul att åka tävling , det ska vi nog göra fler gånger. Måste bara träna matten lite mer, hon förstår verkligen inte tjusningen med ett A-hinder. Men hon kanske lider av höjdskräck??


Kanske jag kan få henne att falla för tunneln istället! Ska testa det  nästa gång!


Tjing Tjing


// Smilla the one and only


Kommentarer
Postat av: Lappe

YOU GO GIRL!!!! s

2008-11-23 @ 20:50:21
Postat av: Liza

Underbart Smilla! Din blogg hamnar förstås bland favoriterna, så jag får läsa mer om vad dina människor hittar på..S

2008-11-23 @ 22:42:50
URL: http://www.blackeyes.nu
Postat av: Diinies

Jag är djupt imopnerad av hur bra du lyckats träna din Matte! Min Matte på en Rally lydnads bana är en katastrof. Först tänkte jag att hon nog inte kan läsa, men det är ju faktiskt bara pilar på skyltarna. Ibland tror jag att hennes hjärna (?) inte har kontakt med kroppen... Suck.

2008-11-23 @ 22:44:31
URL: http://www.diinies.doggyblogg.se
Postat av: i-b

hm,kom på att matte köpte fotbolls skor,,dom måste väl ändå ha funkat,,,,,?!

2008-11-23 @ 22:52:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0